رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 3 رای

کنترل پانل ابزاری است برای مدیریت میزبانی وب سایت ها. از کنترل پانل ها برای مدیریت موارد مختلفی استفاده می شود. برخی از قابلیت های کنترل پانل های هاستینگ عبارتند از: مدیریت نام دامنه، نصب برنامه ها، ایجاد و مدیریت اکانت های ایمیل، بارگذاری فایل های وب سایت و ... البته همه ی این موارد را با ورود مستقیم به سرور می توان انجام داد. ولی مدیریت هاستینگ از این طریق به کمی دانش فنی نیاز دارد. یک اشتباه کوچک می تواند کل وب سایت را خراب کند. بعلاوه، کنترل پانل های وب بصری هستند و کار کردن با آنها ساده است. این موضوع می تواند باعث صرفه جویی زیادی در زمان شود.

اگر با مدیریت سرور ها برای هاستینگ وب سایت ها سر و کار داشته باشید، اهمیت داشتن یک روش ساده و در عین حال مؤثر برای مدیریت هاستینگ وب سایت ها را به خوبی می دانید و درک کرده اید. مؤثرترین روش برای مدیریت هاستینگ وب سایت ها استفاده از کنترل پانل ها می باشد.
استفاده از کنترل پانل میزبانی وب به شما این امکان را می دهد تا خدمات سرور خود را از هر جایی و فقط با اتصال به اینترنت پایدار کنترل و تنظیم کنید.
در بستر اینترنت، کنترل پانل های زیادی برای مدیریت هاستینگ وب سایت ها وجود دارد. همه ی آنها از نظر طرح و دامنه ی ویژگی هایی که ارائه می دهند با یکدیگر متفاوت هستند. رایج ترین پانل های مورد استفاده عبارتند از:
Cpanel
Plesk
Hpanel
Direct admin
Webmin

ویژگی های مشترک کنترل پانل های میزبانی

بیشتر کنترل پانل های هاستینگ وب سایت ها ویژگی های زیاد و گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهند. لیست عمومی ویژگی ها در کنترل پنل های متفاوت، مختلف است. اما برخی از رایج ترین و معمول ترین ابزار ها در کنترل پانل های هاستینگ عبارتند از:
DNS یا همان مدیریت سیستم نام دامنه
کنترل DBMS. معمول ترین گزینه ها MySQL، MariaDB، PostgreSQL می باشد.
مدیریت اکانت سرور
بکاپ گیری ها (بکاپ گیری کامل از سرور، بکاپ گیری از اکانت های جداگانه، اتوماسیون بکاپ گیری و برنامه ریزی)
مدیریت زیرساخت ارسال ایمیل
مدیریت و اتوماسیون گواهی نامه ی ssl
دسترسی و گزارش گیری فایل های log
نظارت مستمر بر روی سرویس های سیستم از طریق web-based interface
امکان نصب سرویس ها و برنامه های اضافی
پشتیبانی از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز
پشتیبانی اختصاصی از وردپرس
همانند سایر نرم افزار های موجود در بازار، کنترل پانل های هاستینگ هم دارای بروزرسانی های منظم می باشند. کنترل پانل های میزبانی سطح بالا دارای نسخه های سازمانی با ویژگی های خاص هستند. برخی از این امکانات پیشرفته تر عبارتند از:
مدیریت سرور های چندگانه از طریق یک رابط
مدیریت VPS چندگانه
مدیریت استراتژی های امنیت و فایروال

برخی از ویژگی های ارزشمند دیگر

مدیریت دامنه ها

دامنه های addon: خیلی از پانل های میزبانی بخشی به نام مدیریت نام دامنه دارند. این بخش به شما امکان کنترل دامنه های خریداری شده را می دهد و از بقیه ی دامنه های اضافه می توانید برای لینک به یک وب سایت و یا ایمیل و .... استفاده کنید.
دامنه های parked: دامنه های پارک شده اگرچه برای شما هستند اما هنوز به وب سایتی متصل نیستند.
زیر دامنه ها: زیر دامنه ها در واقع نام دامنه ی اصلی را در خود دارند و بقیه ی آن با نامی دیگر تکمیل می شود.

مدیریت فایل ها

با ابزار مدیریت فایل می توانید تمام پرونده های موجود در وب سرور را کنترل کنید. اگر از سیستم مدیریت محتوای خاصی برای یک سری از تنظیمات فایل ها استفاده نمی کنید، این ابزار می تواند بسیار کمک کننده باشد. یک راه حل دیگر که با استفاده از آن می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به طور منظم بروزرسانی می شود، راه اندازی نرم افزار FTP یا همان پروتکل انتقال فایل می باشد. فقط کافی است تنظیمات بروزرسانی را در این نرم افزار تنظیم کنید.

حفاظت هات لینک

حفاظت هات لینک در واقع از دسترسی وب سرور های دیگر به فایل های تصویری موجود در سایت شما را ممانعت می کند. منظور از هات لینک استفاده از تصاویر و ویدئو های موجود در وب سایت شما در سایر سایت ها بدون بر عهده گرفتن میزبانی این فایل ها و فقط استفاده از طریق ایجاد لینک می باشد.
در چنین حالتی نه تنها محتوای شما سرقت شده است، بلکه کسی که این کار را انجام می دهد در محدوده ی پهنای باند شما می باشد. مدیر فهرست بندی به شما امکان می دهد تا نحوه ی نمایش محتوای فهرست شده را کنترل کنید. اگر دسترسی به دایرکتوری ها در سایت شما باز باشد در واقع سرور را در برابر تهدیدات امنیتی باز گذاشته اید.

صفحات خطای سفارشی

از طریق کنترل پنل می توانید صفحات خطای سفارشی بسازید و آن را به کاربرانی که می خواهند به صفحه ای که دیگر در وب سایت شما وجود ندارد، دست یابند، نمایش دهید.

مشاغل CRON سفارشی

CRON یک برنامه ساز است و می توانید به او بگویید که اسکریپت های خاصی را در روز های خاصی اجرا کند. CRON برای اتوماتیک کردن یک سری وظایف معمول سایت مانند بازدید از دیتابیس، جستجوی سایت برای یافتن لینک های خراب، یا بکاپ گیری ها، بسیار مفید است. می توانید تنظیمات مربوطه را انجام دهید و خیالتان راحت باشد که CRON کار خود را انجام می دهد.
برای دریافت اطلاعات و راهنمایی هایی بیشتر در مورد کنترل پانل های هاستینگ و عملکرد های هر یک می توانید از خدمات مشاوره ی تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

مقایسه ی کنترل پانل های هاستینگ

با توجه به اینکه کنترل پانل های هاستینگ زیادی با ویژگی ها متفاوت و متنوعی در بازار وجود دارند، واقعاً کدام یک بهترین است. در چنین مواقعی برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم گیری را کنید بایستی نسبت به کنترل پانل های مختلف آشنایی داشته باشید. در ادامه ی مقاله می خواهیم انواع کنترل پانل های هاستینگ و ویژگی های هر یک را بررسی کنیم. اگرچه تمام کنترل پانل ها در انجام یک سری وظایف عمومی مانند یکدیگرند، اما بررسی بیشتر هر کدام می تواند سودمند باشد.

cPanel

این پنل فقط برای سیستم عامل های لینوکسی در دسترس است. اما یک راه حل مجازی سازی وجود دارد که به شما امکان می دهد تا پشتیبانی از ویندوز را تحت cPanel دریافت کنید. این پانل یکی از محبوب ترین کنترل پانل ها در بازار می باشد. این پانل دارای رابط گرافیکی و رابط مدیری سرور از طریق whm یا همان مدیر میزبان وب می باشد.
از آنجا که این دو محیط با یکدیگر مرتبط هستند و در واقع با هم کار می کنند، بنابراین امکان مدیریت وب سایت شما از هر کدام از این دو محیط ممکن می باشد. این پنل برای افرادی که تجربه ی زیادی ندارند، بسیار خوب است.
رابط کاربری این کنترل پنل شاید کمی قدیمی به نظر آید اما بصری است و تمام ویژگی های مدیریت سرور را ارائه می دهد.
cPanel دارای ابزار های قدرتمندی برای پایگاه داده ها و بکاپ گیری می باشد.
یکی از فاکتور های مثبت این پانل این است که آموزش های زیادی از آن می توانید پیدا کنید.
cPanel دارای ویژگی های زیاد و مختلفی ایست. یکی از خوبی های cPanel این است که تمام ویژگی های آن در یک صفحه قرار دارند، بنابراین برای استفاده از یک ویژگی خاص لازم نیست در منو ها و صفحات مختلف به دنبال آن بگردید. بعلاوه، هر یک ویژگی ها، یک تعریف و توصیف کوتاه در مورد عملکردی که انجام می دهند، دارد. برخی از مهمترین ویژگی های cPanel عبارتند از:
تنظیمات، ثبت و انتقال نام دامنه
ایجاد و مدیریت ایمیل، مدیریت فیلتر های هرزنامه، پاسخ دهندگان اتوماتیک و تنظیمات ارسال ایمیل
گزارش های بازدیدکنندگان و خطاها
ایجاد و مدیریت دیتابیس
ویژگی های امنیتی مانند مسدود کننده های IP، دایرکتوری های محافظت شده با رمز عبور
نظارت بر عملکرد سرور
ایجاد و اتوماتیک کردن بکاپ گیری ها
ایجاد کاربران FTP و مدیر فایل
بسیاری از برنامه ها و ابزار های دیگر برای افزایش عملکرد

Plesk

پلسک هم برای ویندوز و هم برای لینوکس موجود می باشد. این کنترل پانل هاستینگ در اروپا طرفداران زیادی دارد. معمولاً برای ویندوز کنترل پانلی ارائه نمی شود، از این رو پلسک چون براحتی برای ویندوز در دسترس است، مورد علاقه ی خیلی از افراد می باشد.
همه ی آیتم ها در پلسک به دسته هایی تقسیم بندی می شوند. آنها به شکل یک لیست در سمت چپ نشان داده می شوند. با استفاده از پلسک چندین سرور را می توان یک در پانل مدیریت کرد.
گرافیک کنترل پانل پلسک بسیار کاربر پسند است و کار کردن با آن ساده است. یکی از بهترین ویژگی های Plesk تنوع در ابزار های اتوماسیون است. این ابزار ها باعث صرفه جویی زمان و منابع می شوند، بنابراین می توانید روی توسعه ی وب سایت خود تمرکز کنید و نگران نگهداری سرور نباشید.
یکی دیگر از ویژگی های Plesk سطوح ورود به سیستم است. 4 سطح ورود متفاوت در پلسک برای ورود به سیستم وجود دارد. هر کدام از این سطوح دارای مجوز ها و مسئولیت های مختلفی هستند.
مدیریت: بالاترین سطح ممکن متعلق به مدیر می باشد. از این سطح برای مدیریت و تنظیم آیتم های سیستم و همچنین مدیریت سرور های چندگانه استفاده می شود.
سطح کاربران و فروشندگان: در این سطح امکان ایجاد و مدیریت گروه نام های دامنه که مجوز آن بایستی توسط مدیر سیستم داده شود، وجود دارد.
صاحب دامنه: در این سطح امکان مدیریت فقط یک نام دامنه وجود دارد. گزینه های مدیریت از پیش مشخص شده اند.
کاربران mail: این مورد پایین ترین سطح ورود به سیستم می باشد. با این سطح دسترسی می توان به رابط webmail وارد شد و پسورد ها را مدیریت کرد و یا اسپم ها را فیلتر کرد و ...
کنترل پانل های cPanel و Plesk پرطرفدارترین پلتفرم ها در دنیا می باشند. cPanel نسبت به Plesk از محبوبیت بیشتری برخوردار است. با تمام این وجود برخی شرکت ها کنترل پانل های اختصاصی خود را ایجاد می کنند و در اختیار کاربران قرار می دهند.

HPanel

HPanel برای توزیع کنندگان لینوکس موجود می باشد. از HPanel برای هاستینگ های اشتراکی می توان استفاده کرد.
از نظر گرافیکی HPanel شباهت زیادی به CPanel دارد. بدین معنا که تمام آیتم های مدیریتی در صفحه ی اول قرار دارند و هنگامی که یک مورد را انتخاب کنید یک منو در سمت چپ صفحه ظاهر می شود. بنابراین پیمایش بخش های مختلف آن آسان است.
HPanel تمام عملکرد های اساسی مدیریت هاستینگ را دارد. برخی از این عملکرد ها عبارتند از: مدیریت دامنه و ایمیل، ویرایشگر DNS، مدیر فایل و پایگاه داده. با HPanel همچنین می توانید امنیت اکانت خود را مدیریت کنید، برای دایرکتوری ها پسورد تنظیم کنید، IP ها را مسدود کنید و تنظیمات مربوط به هاست لینک را انجام دهید. از همه مهمتر این است که می توانید تمام محصولات را در یک پانل مدیریت کنید.

Direct Admin

کنترل پانل هاستینگ Direct Admin برای سیستم های لینوکس و BSD در دسترس است. دایرکت ادمین بسیار سریع، آسان و پایدار است. همچنین بسیار ارزان و کاربر پسند است.
کنترل پانل direct admin از چندین سطح دسترسی حمایت می کند: مدیر، کاربر و نماینده ی فروش.
بعلاوه دایرکت ادمین ابزار ضد اسپم داخلی دارد. مشاهده ی آمار کامل استفاده از هر منبع در دایرکت ادمین امکانپذیر می باشد.
مهمتر از همه کار کردن با دایرکت ادمین ساده است و نیازی به دانش فنی ندارید.

Webmin

این کنترل پانل برای سیستم های لینوکس و تا حدی ویندوزی در دسترس است. بدین معنی که Webmin را می توان بر روی ویندوز نصب کرد، اما ممکن است تمام عملکرد ها را ارائه ندهد.
Webmin بسیار قابل تنظیم است، اما شاید خیلی کاربر پسند نباشد. توسعه دهندگان وبمین چندین پانل مبتنی بر cPanel Webmin ایجاد کرده اند تا بتوانند به اهداف مختلفی دست یابند.

نتیجه

در بازار کنترل پانل های میزبانی زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
یکی از بهترین کنترل پانل های هاستینگ، cPanel می باشد. cPanel بسیار ساده و قابل درک است و کار کردن با آن راحت است. cPanel کاربر پسند است و طرفداران زیادی در دنیا دارد.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد انواع کنترل پانل های هاستینگ و عملکرد های هر یک می توانید از خدمات مشاوره ی تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.



دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد