رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 1 رای

نام دامنه چیست؟

نام دامنه در واقع نام وب سایت شما می باشد. نام دامنه آدرسی می باشد که کاربران اینترنت می توانند توسط آن به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. از نام دامنه برای شناسایی و پیدا کردن کامپیوتر ها در اینترنت استفاده می شود. کامپیوتر ها از آدرس های
IP که یک سری شماره می باشد، استفاده می کنند. از آنجا که برای افراد بخاطر سپاری یک سری عدد سخت می باشد، از نام های دامنه به جای آدرس های IP برای شناسایی موجودیت ها در بستر اینترنت استفاده می شود.
نام دامنه می تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد و می تواند درترکیب مختلف پسوند نام دامنه مانند .com و یا .net و .... استفاده شود.
نام دامنه پیش از آنکه استفاده شود بایستی ثبت گردد. هر نام دامنه ای منحصر به فرد است. هیچ دو وب سایتی نمی توانند از یک نام دامنه استفاده کنند. اگر کسی در مرورگر اینترنت خود نام دامنه ی شما را تایپ کند دقیقاً به آدرس وب سایت شما هدایت می شود و نه به هیچ وب سایت دیگری.
نام های دامنه ی متفاوت قیمت های متفاوتی دارند.
نام دامنه بخش مهمی از داشتن یک وب سایت است، اما این تنها قسمتی از این موضوع می باشد. برای راه اندازی یک وب سایت همچنین به محتوا و سرویس میزبان برای ذخیره کردن فایل های خود که از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند، نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که داشتن نام دامنه به این معنا نیست که از سرویس میزبانی نیز برخوردارید.

نام دامنه چگونه کار می کند؟

هنگامی که شما نام دامنه ای را در مرورگر اینترنت خود تایپ می کنید، مرورگر شما درخواستی به شبکه ی جهانی سرور ها که سیستم نام دامنه (DNS) را تشکیل می دهد، می فرستد.
این سرور ها سپس به جستجوی سروری که با نام دامنه هماهنگ است، می پردازند و هر درخواستی را به سرور مربوط به نام خودش می فرستند.
این سرور های نام، کامپیوترهایی هستند که از طریق شرکت میزبانی شما مدیریت می شوند. شرکت میزبانی شما درخواست شما را به کامپیوتری که وب سایت شما در آنجا ذخیره شده است، می فرستد.
این کامپیوتر، سرور وب نامیده می شود. این کامپیوتر نرم افزار نصب شده ی خاصی دارد. سپس وب سرور، صفحه ی وب و اطلاعاتی که مربوط به آن می باشد را می گیرد.
در مرحله ی آخر این اطلاعات را به مرورگر برمی گرداند.

چگونه یک نام دامنه خریداری کنم؟

شما می توانید نام دامنه ی مورد نظر خود را از یکی از رجسیتر های نام دامنه خریداری کنید. خرید نام دامنه به این معنا نیست که از خدمات میزبانی نیز برخوردار می شوید. برای برخورداری از خدمات نام دامنه یک اکانت میزبانی وب سایت بایستی داشته باشید.
خیلی از شرکت ها هستند که هم نام دامنه و هم سرویس میزبانی را به کاربران ارائه می دهند. اینگونه می توانید هر دو سرویس را تحت یک اکانت مدیریت کنید و لازم نیست برای تنظیمات سرور نام برای دامنه ی خود نگران باشید.

سؤالات متداول در مورد نام دامنه

زیر دامنه چیست؟

زیر دامنه در واقع یک نام دامنه تحت نام دامنه ی اصلی می باشد.
وقتی شما یک نام دامنه را ثبت می کنید، می توانید چندین زیر دامنه برای آن ایجاد کنید.
به عنوان مثال یک وب سایت تجاری می تواند یک زیر دامنه برای وبلاگ خود داشته باشد.

آیا میتوانم ثبت نام دامنه ی خود را کنسل کنم؟

برخی رجیستر ها به شما امکان کنسل کردن ثبت نام دامنه را به شما می دهند. اگر شما ثبت خود را کنسل کنید، نام دامنه ی مورد نظر می تواند در دسترس دیگران قرار بگیرد.
برخی رجیستر ها به شما امکان منقضی کردن ثبت را به شما می دهند.
با کنسل کردن ثبت خود معمولاً مبلغی به شما برگردانده نمی شود. با این حال برخی از شرکت ها سیاست هایی در این مورد دارند که بایستی سعی کنید قبل از لغو ثبت خود از آن آگاهی پیدا کنید.
اگر شما ویژگی دوباره سازی خودکار را فعال نکرده باشید، نام دامنه ی شما بعد از مدت ثبتی که برای آن پرداخت کرده اید، منقضی خواهد شد.

آیا می توانم وب سایت خود را به یک نام دامنه ی دیگر منتقل کنم؟

بله، شما می توانید نام دامنه ی خود را به سرور نام دامنه خاطر نشان کنید. شما همچنین می توانید هر دو نام دامنه را به یک وب سایت خاطر نشان کنید.
اگرچه، موتور های جستجوگر این موضوع را به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرند و این امر می تواند بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر گذار باشد.

آیا می توانم نام دامنه ی خود را بفروشم؟

بله، شما می توانید نام دامنه ی خود را بفروشید. نام های دامنه حکم املاک و مستغلات را در وب سایت ها دارند. برای نام های دامنه ی سفارشی و خوب درخواست های زیادی وجود دارد.
تجارت نام دامنه یک صنعت چندین میلیون دلاری است. اگر می خواهید نام دامنه ی خود را بفروشید، شرکت هایی هستند که این کار را برای شما انجام می دهند.

Tucows

شرکت tucows دومین و بزرگترین شرکت ثبت دامنه در دنیا می باشد. tucows یک شرکت اینترنتی و ارتباط از راه دور می باشد که در کانادا، تورنتو مستقر است. در سال 2012، tucows پشتیبانی اینترنت فیبر و خدمات وایرلس را ارائه داد.
شرکت توکاز خدمات گوناگونی را ارائه می دهد، اما نسبت به محتوای وب سایت ها کنترلی ندارد و موضوعات مربوط به محتوا بایستی به پشتیبان میزبان هدایت شود. اغلب پشتیبان دامنه همان پشتیبان میزبان هستند و بهتر است اول به آنها مراجعه کنید. با اجرای whois lookup می توانید اطلاعاتی در مورد دارنده ی دامنه ی کسب کنید.

تحریم و انتقال دامنه ها

از آنجا که ایران تحت تحریم های خارجی قرار گرفته است، خیلی از شرکت های خارجی مجبور به قطع همکاری با ایران شده اند. یکی از این شرکت ها، شرکت توکاز که در حوزه ی ثبت دامنه فعالیت دارد می باشد. از این شرکت خواسته شده که دامنه هایی که در مشخصات مالکیتی آن، اطلاعاتی در مورد ایران وجود دارد را تحریم کند. خوشبختانه این موضوع راه حل دارد. دامنه های اینچنینی یا بایستی به یک رجیستر دیگر منتقل شوند و یا در whois آنها اطلاعاتی در مورد ایران وجود نداشته باشد.
نکاتی در این زمینه قابل ذکر است:

  • دامنه ها تا پایان زمان اعتبار خود می توانند فعال باشند. اما از رجیستر های خارجی تقاضا شده است که طی چند ماه آینده اقدام به انتقال دامنه ها به شرکت های دیگر کنند.
  • حتماً قبل از انقضای دامنه ی خود اقدام به انتقال آن کنید.
  • با انتقال دامنه ی خود به یک رجیستر دیگر وب سایت شما بدون مشکل خاصی فعال خواهد ماند.


دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد