رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 3 رای

روش کم کردن هزینه ی Cpanel بعد از گران شدن آن
در زمانی که قصد داریم یک وبسایت طراحی نماییم، نیاز به یک فضا در اینترنت داریم که بتوانیم سایت خود را در آن مستقر کنیم که به آن هاست گفته می شود. به طور مثال اگر بخواهیم برای روشن شدن بهتر و درک موضوع یک تشبیه کنیم، هاست به مانند یک مغازه ای در کره زمین است که در آن وسایل یا خدماتی ارائه می شود و مردم به آن مراجعه می کنند تا نیاز خود را با خرید آن خدمات یا کالا مرتفع نمایند. بنابراین سایت هم یک مغازه می باشد که باید در یکجایی مستقر شود اما به لحاظ دیجیتالی بودن آن، باید در یک فضای مجازی به نام هاست مستقر شود.
اگر خیلی کوتاه درباره ی هاست برای آشنا شدن با آن بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که هاست قسمتی از هارد دیسک یک کامپیوتر بسیار قدرتمند می باشد به نام سرور که همیشه آنلاین است و از تمام نقاط جهان می توان به آن متصل شد. در واقع سرور همان کامپیوتر است اما بسیار قوی تر و همیشه آنلاین که سایت ها در هارد این کامپیوترها مستقر می شوند. سرورها بسیار گرانقیمت هستند.
سایت ها به مجموعه ای از خدمات نیاز دارند تا راه اندازی شوند و مردم از سراسر دنیا بتوانند آن را ببینند. یکی از این خدمات، دامنه و یکی دیگر هم هاست (host) است. دامنه یا همان دومین (domain)، آدرس سایت شماست که به وسیله ی آن می توان سایت شما را پیدا کرد و به ان دسترسی داشت؛ مانند همان آدرس مغازه در کره ی زمین.
بعد از اینکه دامنه خریداری شد چگونه باید به سایت متصل شود؟ هاست باید دارای پنل مدیریتی باشد تا بتوان سایت را در آن بارگزاری کرد و تنظیماتی را انجام داد. به وسیله ی این پنل مدیریت می توان دامنه را به سایت متصل کرد. این یکی از همان تنظیماتی است که در پنل مدیریت هاست انجام می گیرد. سی پنل (Cpanel) یکی از این پنل های مدیریتی در هاست است که خدماتی را به ما ارائه می دهد.
پنل های مدیریتی هاست های لینوکسی چند نوع هستند که یکی از قدرتمند ترین و کامل ترین آنها Cpanel است و هزینه ی آن هم به همین دلیل از بقیه بیشتر است. برخی کنترل پنل های دیگر ، DirectAdmin ، Gnupanel و ... هستند. همانطور که گفته شد سرورها بسیار گرانقیمت هستند و نگهداری آنها مشکل است و شرایط خاصی را می طلبد به همین دلیل یکی از راه های درآمد سرورها و و جبران هزینه ی آن، فروش هاست و سی پنل است. درواقع شما در زمان طراحی سایت، فقط پول طراحی سایت را پرداخت نمی کنید؛ هزینه های دیگر مانند دامنه و هاست هم باید پرداخت شود. هزینه ای که شما برای هاست پرداخت می کنید درواقع هزینه ی سی پنل نیز هست که این یکی از راه های جبران هزینه ی سرور است به همین دلیل ارائه ی هاست شامل هزینه می شود و ما ناچار هستیم هزینه های آن را جدا از هزینه ی طراحی سایت پرداخت کنیم.
همانطور که گفته شد، کنترل پنل های هاست دارای تنظیماتی است که ما برای راه اندازی وبسایت نیاز داریم که یکی از آنها همان تنظیمات دامنه است که می توان از این طریق، دامنه های خریداری شده برای سایت را به آن متصل کرد. برخی از امکانات دیگر Cpanel را در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • آپلود و نصب سیستم مدیریت محتوا: می توانید سایتی که طراحی کرده اید را به وسیله ی Cpanel روی هاست آپلود و نصب نمایید. سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ها ) را به وسیله ی این پنل باید نصب کرد.
  • ساخت دیتابیس سایت: هر سایت برای نگهداری محتوای خود نیاز به دیتابیس دارد. به وسیله ی پنل مدیریت باید برای سایت، دیتابیس یا همان پایگاه داده را ساخت یا دیتابیس سایت را آپلود کرد که این در مواقعی است که سایت در حالت لوکال طراحی می شود که وارد جزئیات آن نمی شویم.
  • پشتیبان گرفتن (BackUp) از سایت و دیتابیس سایت: گرفتن نسخه ی پشتیبان از سایت و یا دیتابیس آن بسیار ضروری و مهم است تا در صورت بروز اتفاق بتوان سایت را دوباره راه اندازی کرد و تلاش های انجام شده روی سایت در گذشته به هدر نرود. این کار را نیز باید توسط پنل مدیریت هاست Cpanel انجام داد.
  • ساخت ایمیل اختصاصی شما روی سایت: به این طریق می توانید هر چند ایمیل که نیاز دارید روی سایت خود از طریق Cpanel بسازید و تنظیمات مربوط به آن مانند فضای اختصاص داده شده به هر آدرس ایمیل و پسورد آن را تعیین نمایید.
  • آپلود و دانلود فایل ها: به طبع برای انتشار مطالب روی سایت نیاز به فایل هایی نیز دارید که این فایل ها باید در هاست آپلود شوند که بوسیله ی Cpanel این کار میسر است.
  • تنظیمات امنیتی سایت: امنیت سایت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد تا سایت هک نشود و اطلاعات از دست نرود که برخی از این تنظیمات را نیز باید در Cpanel انجام داد.
  • مشاهده ی پهنای باند سایت: میزان مصرف پهنای باند سایت که به صورت ماهیانه محاسبه می شود را می توان در سی پنل مشاهده کرد.

هزینه ی سی پنل را که شرکت های هاستینگ روی هاست های خود ارائه می دهند، تا قبل از این به صورت سروری محاسبه می شد. این به این معنا است که شما هر سروری که خریداری می کردید جدا از اینکه چند سایت در آن راه اندازی می کنید، یک سی پنل به یک قیمت مشخص به شما ارائه می شد که این Cpanel برای تمام سایت هایی که روی آن سرور راه اندازی می کنید به کار میرفت. اما در حال حاضر که در ماه تیر سال 1398 قرار داریم، Cpanel قیمت های خود را برای شرکت های هاستینگ تغییر داده است و نحوه ی محاسبه را به گونه ای دیگر انجام می دهد. در روش جدید محاسبه ی قیمت سی پنل، هزینه ها به صورت اکانتی محاسبه می شود. هزینه ی اکانتی سی پنل به این صورت است که شما هر سایتی که روی سرور راه اندازی می کنید باید یک سی پنل جداگانه خریداری کنید. همانطور که گفته شد در روش قدیمی شما هر تعداد سایت با خریداری سرور می توانستید با سی پنل مدیریت کنید اما در حال حاضر برای هر سایت باید یک سی پنل خریداری نمایید که این امر در واقع هزینه های هاست را بالا می برد.
اما روشی وجود دارد که می توان به وسیله ی آن، هزینه های سی پنل را کاهش داد. ترفند و روش کم کردن هزینه ی Cpanel به این صورت است که اگر 1780 اکانت روی یک سرور داشته باشید، هزینه های شما به شدت کاهش میابد. بنابراین می توانید تمام سایت های خود را در یک یا دو سرور جمع آوری کنید تا حد نصاب آن به بالاتر از 1780 اکانت برسد. در این صورت شامل تخفیف بسیار خوبی از طرف Cpanel برای خرید این کنترل پنل هاست لینوکسی می شوید و هزینه های خود را کاهش داده اید. بدین ترتیب است که شرکت طراحی سایت دارکوب هزینه های هاست و سی پنل خود را افزایش نداده و با این روش توانسته هزینه های خود را مدیریت نماید تا به مشتریان خود، هزینه های بیشتری تحمیل نکند. از سوی دیگر این روش را در اختیار همکاران دیگر در این مقاله قرار داد تا کمکی به آنها در مدیریت هزینه هایشان باشد.



دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد