رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 3 رای

EPP (Extensible Provisioning Protocol) که نام کدهای وضعیت دامنه هم نامیده می شود، نشان دهنده وضعیت ثبت نام دامنه می باشد. هر دامنه دارای حداقل یک کد وضعیت است، اما آنها همچنین می توانند بیش از یک کد نیز داشته باشند.
آیا مهلت ثبت دامنه شما در حال پایان یافتن است؟ آیا دامنه شما بطور امنی قفل شده تا از انتقال، به روز رسانی و حذف غیر مجاز آن جلوگیری شود؟ آیا دامنه محدودیت یا اقدامات معلق دارد که شما باید به آن ها پاسخ بدهید؟ یافتن و درک کد وضعیت دامنه به تمام این سوالات پاسخ خواهد داد.
برای ثبت نام کنندگان دامنه (Registrants) شناخت کدهای وضعیت EPP مهم است، چون این کد ها توضیح می دهند که چرا ممکن است دامنه شما کار نکند، آیا از دزدی نام دامنه محافظت شده، و چه زمانی ثبت دامنه شما منقضی می شود و برای ثبت نام توسط عموم در دسترس قرار می گیرد.
شما برای بررسی وضعیت دامنه سایت خود می توانید به Whois در آدرس http://www.internic.net/whois.html یا سایت ثبت کننده دامنه خود مراجعه کنید. پس از جستجوی نام دامنه خود کد وضعیت آن به شما نمایش داده می شود.
به طور کلی دو نوع کد کلاینت و سرور برای وضعیت دامنه داریم. کد وضعیت کلاینت توسط ثبت کنندگان (Registrar) تنظیم می شود. برخی ثبت کنندگان به طور خودکار کد وضعیت خاصی را در زمان ثبت دامنه ارائه می کنند، در حالی که برخی دیگر تنها این کد را در صورت درخواست به شما می دهند.
کدهای وضعیت سرور توسط رجیستری تنظیم می شوند و بر کدهای کلاینت مقدم هستند. هر دو نوع کدهای وضعیت زمانی ظاهر می شوند که شما برای جستجوی دامنه خود به Whois مراجعه می کنید.
در ادامه کدهای استاندارد وضعیت دامنه به همراه کد وضعیت دوره مهلت ثبت نام دامنه Registry Grace Period RGP)) آمده است. در ابتدا در پست از دارکوب به کد های وضعیت سرور و RGP و سپس کد های کلاینت می پردازیم. توضیح می دهیم که هر وضعیت به چه معنا می باشد و در مقابل شما چه کاری ممکن است بتوانید انجام دهید، برای مثال: ثبت، تمدید، ارائه اطلاعات و غیره.
Domain name registrar: ثبت کننده (رجیسترار) نام دامنه، سازمانی است که رزرو نام دامنه های اینترنت را مدیریت می کند. یک ثبت کننده دامنه باید از سوی یک رجیستری دامنه سطح عمومیgTLD) ) یا  رجیستری دامنه سطح بالا کشورccTLD) ) دارای اعتبار نامه باشد. ثبت کننده نام دامنه تحت دستورالعمل های ثبت نام دامنه عمل می کند.
Domain name registry: رجیستری ثبت دامنه، یک پایگاه داده از نام تمام دامنه ها به همراه اطلاعات رجیسترارها در TLD های DNS های اینترنت است که به اشخاص ثالث اجازه می دهد درخواست اداری کنترل یک نام دامنه را ارائه دهند. بیشتری رجیستری ها  در سطح بالا و سطح دوم DNS عمل می کنند.

بالا بودن یک وب سایت جدا از آنکه با هاستینگ آن مرتبط است به وضعیت دامنه آن نیز مربوط می باشد.

کدهای وضعیت سرور که توسط رجیستری دامنه شما تنظیم شده است

  • addPeriod: دوره مهلت که بعد از ثبت اولیه یک دامنه ارائه شده است. اگر رجیسترار دامنه را در این مدت حذف کند، رجیستری ممکن است هزینه ثبت نام را به صورت اعتبار برای رجیسترار در نظر بگیرد.
  • این یک وضعیت اطلاعی رسانی در روزهای اول ثبت نام دامنه است و هیچ مشکلی برای نام دامنه وجود ندارد.

  • autoRenewPeriod: این دوره مهلت پس از تمدید یا منقضی شدن دوره ثبت دامنه به طور خودکار توسط رجیستری تنظیم می شود. اگر در این دوره رجیسترار نام دامنه را حذف کند، رجیستری هزینه ثبت نام را به صورت اعتبار برای رجیسترار در نظر می گیرد.
  • این یک وضعیت اطلاع رسانی است که برای مدت زمان محدود پس از تمدید خودکار دامنه توسط رجیستری تنظیم شده است. اگر دیگر نمی خواهید دامنه را حفظ کنید (هزینه تمدید را پرداخت کنید)، باید بلافاصله با ثبت کننده دامنه خود تماس بگیرید تا گزینه های موجود را بررسی کنید.

  • Inactive: این کد وضعیت نشان می دهد که اطلاعات (نام سرورها) با دامنه شما مرتبط نشده است. دامنه شما در DNS فعال و مرتبط نیست.
  • اگر دامنه شما چندین روز در این وضعیت باقی مانده باشد، ممکن است بخواهید با رجیسترار خود تماس بگیرید تا درباره تاخیر در پردازش کسب اطلاع کنید.
    در چنین وضعیتی اگر TLD نیاز به ارائه اسناد برای ثبت نام دارد، ممکن است لازم باشد مستندات مورد نیاز را تهیه کنید.

  • Ok: این یک وضعیت استاندارد برای دامنه است، به این معنا که هیچ پردازش یا عملکرد معوق و یا ممنوعیتی وجود ندارد.
  • در این وضعیت کار خاصی لازم نیست انجام دهید. اما می توانید از رجیسترار بخواهید محدودیت هایی برای دامنه با وضعیت هایی مانند clientTransferProhibited، clientDeleteProhibited و clientUpdateProhibited برای جلوگیری از انتقال، حذف یا به روزرسانی غیر مجاز دامنه شما در نظر بگیرد.

  • pendingCreate: این کد وضعیت نشان می دهد که درخواست ایجاد دامنه دریافت شده است و در محله پردازش می باشد.
  • در این حالت اگر TLD در یک وضعیت خاص ثبت باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که نام دامنه پس از یک مدت مشخص اختصاص داده خواهد شد.
    اگر TLD در یک دوره ثبت خاص قرار ندارد و شما در لیست متقاضی ثبت قرار ندارید، باید سریعا با رجیسترار برای حل مشکل تماس بگیرید.

  • pendingDelete: این کد وضعیت ممکن است با redemptionPeriod یا pendingRestore ترکیب شود. در چنین شرایطی، بسته به وضعیت (به عنوان مثال redemptionPeriod یا pendingRestore ) تنظیم شده در نام دامنه، شرح مربوطه که در بالا ارائه شده اعمال می شود. اگر این وضعیت با redemptionPeriod یا pendingRestore ترکیب نشده باشد، کد وضعیت pendingDelete نشان می دهد که دامنه شما در وضعیت redemptionPeriod به مدت 30 روز قرار داشته است و شما آن را در آن دوره 30 روزه بازیابی نکرده اید. دامنه شما برای چندین روز در این وضعیت باقی خواهد ماند و پس از آن دامنه شما پاک می شود و از پایگاه داده رجیستری حذف می گردد.
  • هنگامی که حذف رخ می دهد، دامنه برای ثبت نام مجدد مطابق با سیاست های رجیستری در دسترس است. بنابراین اگر می خواهید دامنه را نگه دارید باید سریعا با رجیسترار خود برای بررسی گزینه ها تماس بگیرید.

  • pendingRenew: این کد وضعیت نشان می دهد که یک درخواست برای تمدید دامنه شما دریافت شده است و در حال پردازش می باشد.
  • در این حالت، اگر درخواست تمدید دامنه خود را نداشتید و نمی خواهید آن را حفظ کنید، باید بلافاصله با رجیسترار خود تماس بگیرید تا درباره گزینه های موجود صحبت کنید.

  • pendingRestore: این کد وضعیت نشان می دهد که رجیسترار از رجیستری خواسته است که دامنه شما را که در وضعیت redemptionPeriod بوده است، بازگرداند. رجیستری شما دامنه را در این وضعیت نگه می دارد در حالی که منتظر رجیسترار شماست تا مستندات مربوط به بازیابی را ارائه دهد. اگر ثبت کننده شما نتواند مستندات را به اپراتور رجیستری در یک دوره زمانی تعیین شده برای تایید درخواست بازیابی دامنه تهیه کند، دامنه به وضعیت redemptionPeriod بازگردانده می شود.
  • کدهای وضعیت دامنه خود را در این دوره اغلب هفت روزه بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که رجیسترار شما مستندات مربوط به بازیابی را در این مهلت زمانی ارسال کرده است. اگر این دوره به پایان رسید و دامنه شما دوباره به وضعیت redemptionPeriod بازگشته است، با رجیسترار خود برای رفع هر گونه مشکلی که ارسال مستندات مورد نیاز بازسازی دامنه را متوقف کرده، تماس بگیرید.

  • pendingTransfer: این کد وضعیت نشان می دهد که یک درخواست برای انتقال دامنه شما به یک رجیسترار جدید دریافت شده است و در حال پردازش می باشد.
  • اگر شما درخواست انتقال دامنه خود را نداشتید، باید بلافاصله از ثبت کننده خود بخواهید تا درخواست انتقال را از طرف شما رد کند.

  • pendingUpdate: این کد وضعیت نشان می دهد که یک درخواست برای به روز رسانی دامنه شما دریافت شده است و در حال پردازش است.
  • اگر شما درخواست بروز رسانی دامنه خود را نداشتید، باید بلافاصله از ثبت کننده خود بخواهید تا این مسئله را بررسی کند.

  • redemptionPeriod: این کد وضعیت نشان می دهد که ثبت کننده (رجیسترار) شما از رجیستری خواسته است دامنه شما را حذف کند. دامنه شما به مدت 30 روز در این وضعیت نگه داشته خواهد شد. پس از پنج روز از پایان دوره آزاد سازی یا redemption، دامنه شما از پایگاه داده رجیستری پاک می شود و برای ثبت نام مجدد در دسترس قرار می گیرد.
  • در این حالت، اگر می خواهید دامنه خود را حفظ کنید، باید بلافاصله با ثبت کننده خود تماس بگیرید تا بتواند مسائلی را که منجر به درخواست حذف و انتقال به وضعیت redemptionPeriod  شده را برسی کند. هنگامی که مسائل حل نشده رفع شد و هزینه آن پرداخت گردید، رجیسترار شما باید دامنه را از طرف شما بازیابی کند.

  • renewPeriod: این دوره مهلت پس از تمدید دامنه توسط ثبت کننده ارائه می شود. در صورتی که ثبت کننده دامنه را در طول این دوره حذف کند، رجیستری هزینه ثبت نام را به حساب رجیسترار بر می گرداند.
  • این یک وضعیت اطلاع رسانی است که برای مدت محدود یا تمدید دامنه شما توسط ثبت کننده شما تنظیم شده است. اگر درخواست تمدید دامنه خود را نداشتید و نمی خواهید آن را حفظ کنید، باید بلافاصله با ثبت کننده خود تماس بگیرید تا درباره گزینه های موجود صحبت کنید.

  • serverDeleteProhibited: این کد وضعیت باعث جلوگیری از حذف دامنه شما می شود. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در حین اختلافات حقوقی، به درخواست شما اعمال می شود. یا زمانی که یک وضعیت redemptionPeriod  وجود دارد.
  • این وضعیت ممکن است نشان دهنده یک مشکل درباره دامنه شما باشد که نیاز بررسی دارد. در چنین شرایطی، شما باید با ثبت کننده خود برای درخواست اطلاعات بیشتر برای حل مسئله تماس بگیرد. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد و شما فقط می خواهید آن را حذف کنید، ابتدا باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید و درخواست کنید که با همکاری اپراتور رجیستر این کد وضعیت را حذف کند.
    به همین ترتیب، برخی از اپراتورهای رجیستری خدمات قفل رجیستری را ارائه می دهند که به ثبت کننده ها اجازه می دهد از طریق رجیسترار خود این وضعیت را به عنوان یک محافظ اضافی در برابر حذف های غیر مجاز تنظیم کنند. حذف این وضعیت می تواند طولانی تر از clientDeleteProhibited باشد، زیرا رجیسترار شما باید درخواست شما را به رجیستری دامنه شما منتقل کند و منتظر بمانید تا محدودیت را لغو کند.

  • serverHold: این کد وضعیت توسط اپراتور رجیستری دامنه شما تنظیم شده است و دامنه شما در DNS فعال نیست.
  • اگر شما اطلاعات ارتباط را (نام سرورها) ارائه کرده اید، این وضعیت ممکن است نشان دهنده یک مشکل در دامنه باشد که نیاز به بررسی دارد. اگر چنین است، شما باید با رجیسترار خود برای درخواست اطلاعات بیشتر تماس بگیرید. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد، و باید آن را در DNS حل کنید ابتدا باید با رجیسترار خود تماس بگیرید تا اطلاعات لازم (delegation information) را برای شما فراهم کند.

  • serverRenewProhibited: این کد وضعیت نشان می دهد که اپراتور رجیستری دامنه شما به رجیسترار شما اجازه تمدید مجدد دامنه را نخواهد داد. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در حین اختلافات حقوقی اعمال می شود یا هنگام حذف دامنه لحاظ می شود.
  • اغلب این وضعیت یک مشکلی را با دامنه شما نشان می دهد که باید سریعا مورد توجه قرار گیرد. شما باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد و مشکل را حل کند. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد و شما فقط می خواهید آن را تمدید کنید، ابتدا باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید و درخواست کنید که با همکاری اپراتور رجیستری این کد وضعیت حذف شود. این فرایند می تواند طولانی تر از وضعیت clientRenewProhibited انجام شود، زیرا ثبت کننده شما باید درخواست شما را به رجیستری دامنه شما ارسال کند و منتظر بمانید که محدودیت را لغو کند.

  • serverTransferProhibited: این کد وضعیت مانع انتقال دامنه شما از رجیسترار فعلی شما به دیگری می شود. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در زمان اختلافات قانونی یا دیگر مشاجرات، به درخواست شما یا در زمان redemptionPeriod  اعمال می شود.
  • این وضعیت ممکن است یک مسئله را با دامنه شما نشان دهد که باید سریعا مورد توجه قرار گیرد. شما باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد و مشکل را حل کند. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد و شما فقط می خواهید آن را به یک ثبت کننده دیگر منتقل کنید، ابتدا باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید و درخواست کنید که با اپراتور رجیستر کار کند تا این کد وضعیت را حذف نماید.
    بعلاوه، برخی از اپراتورهای رجیستری خدمات قفل رجیستری را ارائه می دهند که به ثبت کننده ها اجازه می دهد از طریق رجیسترار خود این وضعیت را به عنوان یک محافظ اضافی در برابر انتقال های غیر مجاز تنظیم کنند. حذف این وضعیت می تواند طولانی تر از clientTransferProhibited باشد، زیرا رجیسترار شما باید درخواست شما را به رجیستری دامنه شما منتقل کند و منتظر بمانید تا محدودیت را لغو نماید.

  • serverUpdateProhibited: این کد وضعیت دامنه شما را قفل کرده و مانع به روز رسانی دامنه شما می شود. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در حین اختلافات حقوقی، به درخواست شما اعمال می شود یا زمانی که یک وضعیت redemptionPeriod  وجود دارد.
  • این وضعیت ممکن است یک مسئله ایی در دامنه شما نشان دهد که باید سریعا مورد توجه قرار گیرد. شما باید سریعا برای کسب اطلاعات بیشتر یا حل مسئله با ثبت کننده خود تماس بگیرید. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد، شما می توانید به راحتی آن را به روز رسانی کنید. اما ابتدا باید از ثبت کننده خود بخواهید که با همکاری اپراتور رجیستری این کد وضعیت را حذف کند.
    بعلاوه، برخی از اپراتورهای رجیستری خدمات قفل رجیستری را ارائه می دهند که به ثبت کننده ها اجازه می دهد از طریق رجیسترار خود این وضعیت را به عنوان یک محافظ اضافی در برابر به روز رسانی های غیر مجاز تنظیم کنند. حذف این وضعیت می تواند طولانی تر از clientUpdateProhibited باشد، زیرا رجیسترار شما باید درخواست شما را به رجیستری دامنه شما بدهد و منتظر بمانید تا محدودیت را لغو کند.

  • transferPeriod: این دوره مهلت پس از انتقال موفقیت آمیز نام دامنه از یک رجیسترار به دیگری ارائه می شود. اگر رجیسترار جدید نام دامنه را در این دوره حذف کند، رجیستری هزینه های انتقال دامنه را به رجیسترار می دهد.
  • این یک وضعیت اطلاع رسانی است که برای یک دوره محدود یا انتقال دامنه شما به یک ثبت کننده جدید تنظیم شده است. اگر شما برای انتقال دامنه خود درخواست نکرده اید، باید با ثبت کننده اصلی خود تماس بگیرید.

    کدهای وضعیت کلاینت ثبت شده توسط رجیسترار شما

  • clientDeleteProhibited: این کد وضعیت به رجیستری دامنه شما می گوید تا درخواست های مربوط به حذف دامنه را رد کند.
  • این وضعیت نشان می دهد که حذف نام دامنه ممکن نیست. و می تواند از حذف غیر مجاز ناشی از هک و یا تقلب جلوگیری کند. اگر می خواهید دامنه خود را حذف کنید، ابتدا باید از ثبت کننده خود درخواست کنید که این کد وضعیت را حذف کند.

  • clientHold: این کد وضعیت به رجیستری دامنه شما می گوید که دامنه را در DNS تا زمان رفع مشکل فعال نکند. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در حین اختلافات حقوقی، عدم پرداخت یا زمانی که دامنه شما حذف می شود اعمال می شود.
  • اغلب این وضعیت یک مشکل را در دامنه شما نشان می دهد که نیاز به بررسی دارد. در چنین شرایطی شما باید با ثبت کننده (رجیسترار) خود برای حل این مشکل تماس بگیرید. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد، باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید و درخواست کنید که این کد وضعیت را حذف کند.

  • clientRenewProhibited: این کد وضعیت، به رجیستری دامنه شما می گوید که درخواست های تمدید دامنه شما را رد کند. این یک وضعیت غیر معمول است که معمولا در حین اختلافات حقوقی اعمال می شود یا هنگامی که قرار است دامنه شما حذف شود.
  • اغلب این وضعیت مشکلی را در دامنه شما نشان می دهد که نیاز به بررسی دارد. در چنین شرایطی شما باید با ثبت کننده (رجیسترار) خود برای حل این مشکل تماس بگیرید. اگر دامنه شما هیچ مشکلی نداشته باشد، و شما می خواهید که دامنه را تمدید کنید، باید با ثبت کننده خود تماس بگیرید و درخواست کنید که این کد وضعیت را حذف کند.

  • clientTransferProhibited: این کد وضعیت به رجیستری دامنه شما می گوید که درخواست های انتقال دامنه از یک رجیسترار به دیگری را رد کند.
  • این وضعیت نشان می دهد که دامنه ثبت شده قابل انتقال به رجیسترار دیگر نیست. این کار به جلوگیری از انتقال غیر مجاز ناشی از ربودن و یا تقلب کمک خواهد کرد. اگر می خواهید دامنه خود را انتقال دهید، ابتدا باید از ثبت کننده خود  درخواست کنید که این کد وضعیت را حذف کند.

  • clientUpdateProhibited: این کد وضعیت به رجیستری دامنه شما می گوید که درخواست های به روز رسانی دامنه را رد کند.
  • این وضعیت نشان می دهد که دامنه ثبت شده امکان بروز رسانی ندارد. این کار به جلوگیری از بروز رسانی غیر مجاز ناشی از تقلب کمک خواهد کرد. اگر می خواهید دامنه خود را بروز رسانی کنید، ابتدا باید از ثبت کننده خود  درخواست کنید که این کد وضعیت را حذف کند.



    دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد