رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 2 رای

زمانی که می خواهید برای وب سایت خود میزبان انتخاب کنید، صدها میزبان وب برای انتخاب وجود دارد. مهمتر از اینکه تصمیم بگیرید که میزبان وب سایت شما چه کسی باشد باید بدانید که چه نوع میزبانی برای شما مناسب تر است.
زمانی که برای اولین بار سایتی را ایجاد می کنید، هاست اشتراکی یکی از محبوب ترین و مناسب ترین گزینه ها است. اما میزبانی مشترک چیست و برای وب سایت شما چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله می خواهیم توضیحاتی در مورد هاست اشتراکی و سایر میزبانی ها بگوئیم.

سرویس های میزبانی وب

سرویس های میزبانی وب ، خدماتی است که به افراد و سازمان ها اجازه می دهد تا وب سایت خود را از طریق شبکه جهانی اینترنت به اشتراک بگذارند. میزبان های وب شرکت هایی هستند که فضا را بر روی یک سرور اختصاصی و یا اجاره ای، برای مشتریان فراهم می کنند، همچنین می توانند فضای مرکز داده را نیز برای سرور های دیگر فراهم کنند.

هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی اشتراکی به چندین وب سایت اجازه می دهد تا از یک سرور استفاده کنند. هر مشتری برای دسترسی به سرور معمولا محدودیت دارد که البته بسته به میزبانی او تعریف می شود.
هاست اشتراکی معمولا ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای برآورده کردن نیازهای شما است ولی در هر صورت قیمت ارزان محدودیت هایی را نیز به همراه خواهد داشت که در این مقاله آن را توضیح خواهیم داد.

مزایای هاست اشتراکی

  • ارزان ترین گزینه برای میزبانی وب سایت شما است.
  • بیشتر شرکت های میزبانی دارای سطوح مختلف دسترسی هستند، بنابراین شما می توانید به مرور زمان پکیج های میزبانی خود را افزایش دهید.
  • هاست اشتراکی معولا با cpanel  ساخته می شود که مدیریت آن را آسان می کند.

در مجموع،  هاست مشترک یک گزینه عالی برای صاحبان وب سایت ها با بودجه محدود و یا تازه کارها است. همچنین شما می توانید پکیج های میزبانی خود را به مرور زمان ارتقاء دهید، بنابراین همیشه درگیر یک سطح از میزبانی نیستید.

معایب میزبانی مشترک

میزبانی مشترک با اینکه بسیار عالی به نظر می رسد: مقرون به صرفه است و مدیریت آن آسان است ولی دارای معایبی نیز می باشد.

  • زمان بارگیری آن گاهی خیلی کندتر از میزبانی های اختصاصی است.
  • سرور می تواند توسط سایت های دیگر بیش از حد بارگزاری شود.
  • از آنجایی که سایت مجبور است سطح بالاتری از ترافیک را متحمل شود، ممکن است در عملکرد سایت تاثیر بگذارد.
  • شما هرگز همسایگان خود که هاستتان با آنها مشترک شده است را نمی شناسید، با اینکه بعید است ولی ممکن است آنها در مورد وب سایت خود ریسک هایی را انجام دهند.

در مجموع برای بیشتر افراد مزایای استفاده از آن بیشتر از معایب آن است به ویژه اگر شما در حال راه اندازی وب سایت خود با بودجه محدود و مهارت های فنی کمی باشید. همچنین یک میزبان وب مسئول همیشه میزان ترافیک وب سایتتان را به شما می گوید و اگر نیاز به ارتقاء داشته باشد آن را ارتقاء می دهد.

جایگزینی میزبان وب

هیچ جایگزینی خاصی برای میزبان وب مشترک وجود ندارد. جایگزین هایی برای میزبانی مشترک شامل، میزبانی های اختصاص وردپرس و سایر گزینه های میزبانی اختصاصی است.
میزبانی اشتراکی یک راه حل عالی برای شروع به کار کاربرانی است که ترافیک بالایی ندارند. به یاد داشته باشید که همیشه می توانید محیط های میزبانی را ارتقاء دهید و یا تغییر دهید.

میزبانی های اشتراکی به چه صورت کار می کنند؟

پکیج های میزبانی های مشترک اغلب توسط هر میزبان وب سایت ارائه می شود.  همانطور که از نامش پیداست، وب سایت های متعدد ، اغلب هزاران وب سایت ، در یک سرور واحد تحت پوشش یک میزبان وب هستند.

هزینه های پائین میزبانی های مشترک برای همه

بسیاری از درخواست های میزبانی های مشترک به دلیل هزینه پائین آن است به طوری که با هزینه بسیار اندک می توان یک وب سایت را راه اندازی و پشتیبانی کرد.  هزینه های کم برای هاست های اشتراکی به این دلیل است که وب سایت های زیادی از یک هاست استفاده می کنند و هر کدام از آنها هزینه های سرور را پرداخت می کنند، تمام هزینه ها با یکدیگر برای یک سرور جمع آوری می شوند.
پکیج های چندگانه نیز در دسترس هستند که ویژگی های بیشتری دارند و در ضمن قیمت بالاتری نیز دارند. معمولا کاربران می توانند میزبان خود را در هر زمان که بخواهند ارتقاء دهند و به طور کلی به انواع دیگر میزبانی ها دسترسی پیدا کنند.

میزبانی اشتراکی برای چه وب سایت هایی مناسب نیستند؟

وب سایت هایی که بازدید های بسیار بالایی دارند و یا سایت هایی که ایمیل های زیادی ارسال می کنند و یا سایت هایی که تنظیمات و یا نرم افزارهای خاص دارند ، از هاست اشتراکی نمی توانند استفاده کنند.
اینکه چه نوع هاستی برای شما بهتر است نیاز به بررسی دقیق تر دارد،  همچنین اهدافی که هر وب سایت بر روی هاست اشتراکی دارد ممکن است متفاوت باشد بنابراین این اهداف برای شما مناسب و یا نامناسب باشد.

انواع هاست

سه نوع هاست وجود دارد:

  • هاست اشتراکی
  • هاست اختصاصی
  • سرور مجازی

تفاوت بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

اگر می خواهید هاستی را انتخاب کنید که کمترین هزینه را داشته باشد هاست اشتراکی بهترین گزینه برای انتخاب  است.  اما اگر امنیت و ثبات برای شما اهمیت دارد از هاست های اختصاصی استفاده کنید.

تفاوت کلیدی آن ها در چیست؟

میزبانی اختصاصی به این معنا است که وب سایت شما فقط بر روی یک سرور اختصاصی میزبانی می شود. میزبانی مشترک یعنی صدها کامپیوتر از یک سرور میزبانی می شوند.  با میزبانی مشترک، مقدار پهنای باند اختصاص داده به شما محدود می شود زیرا دیگران هم از همان پهنای باند استفاده می کنند.
در هنگام میزبانی وب سایت اختصاصی و اشتراکی دقت کنید که کدام یک برای شما مناسب تر است. مهم است که تفاوت های بین هر دو را به خوبی درک کنید و بررسی کنید که کدام یک برای کسب و کار شما مناسب تر است.

و اما تفاوت های بین این دو در چیست؟

تعداد سایت های میزبانی شده بر روی سرور

در پکیج های میزبانی مشترک؛ در کنار شما، سازمان های دیگری نیز هستند که از همان سرور استفاده می کنند. یک میزبان اختصاصی به این معنا است  که سازمان شما تنها کاربر میزبان سرور است.

پهنای باند و فضای دیسک

در میزبانی های مشترک، از آنجا که دیگران هم از همان سرور اشتراکی استفاده می کنند، مقدار فضای دیسک و پهنای باند اختصاصی به  شما محدود است.  اگر شما از میزان پهنای باند و فضای دیسک بیشتری که به شما اختصاص داده شده است استفاده کنید باید هزینه ی آن را پرداخت کنید.
با میزبانی اختصاصی، پهنای باند و فضای دیسک به طور کامل به سازمان شما اختصاص داده می شود. هیچ اشتراکی در منابع وجود ندارد بنابراین در پهنای باند و فضای دیسک هیچ محدودیتی ندارد.

هزینه ها

با میزبانی مشترک منابع سرور در بین چندین کاربر مشترک می شود، بنابراین هزینه های آنها نیز تقسیم می شوند.  این کار باعث هزینه های مقرون به صرفه تر می شود بنابراین برای شرکت های کوچکتر و با بودجه محدود، مناسب تر است.
از طرفی از آنجا که یک سرور اختصاصی تنها یک کاربر اختصاصی دارد، هزینه آن نیز بیشتر است. با این حال میزبانی اختصاصی یک مزیت دارد! با سرورهای اختصاصی انعطاف پذیری بیشتری برای افزایش ترافیک وب سایت وجود دارد.

مهارت های فنی مورد نیاز

با هاست اشتراکی شرکت شما نیاز به یک کارمند متخصص با تخصص فنی خاصی ندارد. نگهداری، امنیت وب سایت و مدیریت آن توسط ارائه دهنده میزبان وب انجام می شود. این کار به طور چشمگیری عملیات سرور را ساده می کند.
با میزبانی اختصاصی،  سازمان شما نیاز به مهارت های تخصصی  IT و وب مستری برای تنظیم و نصب و مدیریت و پشتیبانی  سرور  دارد.

امنیت

با میزبانی های مشترک، شرکت های میزبان، فایروال ها و برنامه های امنیتی را نصب می کنند. کارشناسان امنیتی در هاست های اشتراکی موظف به ارائه محیط امن هستند.
در سرورهای اختصاصی ، تیم IT خودتان موظف به انجام این کار هستند، با این حال از آنجا که شما تنها کاربر یک سرور هستید، به دلیل این که همسایگانی ندارید مسلما امنیت آن بالاتر از سرور های اشتراکی است و شانس کمتری برای نفوذ ویروس ها و برنامه های مخرب وجود دارد.

عملکرد سرور و زمان پاسخ

در هاست های اشتراکی ترافیک های غیر منتظره ای که به وجود می آید، ممکن است منابع پهنای باند سرور را محدود کند. این باعث می شود که زمان بارگیری آهسته شود. در هاست های اشتراکی اگر همسایه شما به طور ناگهانی محبوب شود و ترافیک وب سایتش بالا برود ، شما نیز به اجبار در آن ترافیک گیر می کنید و هیچ راهی برای فرار ندارید.
در هاست های اختصاصی این سناریو بعید است اتفاق  بیافتد. از آنجا که منابع در یک سرور اختصاصی به اشتراک  گذاشته نمی شود، می توانید بر روی سرور خود حساب کنید و بعید است که از اینجور اتفاقات بیفتد.

سطح کنترل

در میزبان مشترک کنترل کمتری دارید. در حالی که شرکت های میزبان تمام تلاش خود را می کنند تا بهترین کنترل را داشته باشند و کارها را هموار کنند، ولی بسیاری از سازمان ها نیاز به کنترل دقیق تر دارند.
در سرور اختصاصی، گزینه و تنظیمات دلخواه ارائه می شود. سازمان شما ، کنترل کاملی بر سرور خواهد داشت.  شما می توانید برنامه ها، اسکریپت ها و برنامه های کاربردی مورد نیاز خود را برای ارزیابی نیازهای عملیاتی خود اضافه کنید.

چگونه تصمیم درست بگیریم؟

انتخاب مناسب میزبانی برای وب سایتتان با در نظر گرفتن بودجه شما ، میزان امنیت و پشتیبانی ، وسعت کسب و کار شما و بسیاری از موارد دیگر انجام می شود.
این مهم نیست که از کدام میزبانی استفاده می کنید؛ باید بتوانید بهترین نوع میزبانی را با توجه به شرایطتان در نظر بگیرید. شما می توانید جهت مشاوره در زمینه انتخاب هاست خود با مشاوران دارکوب تماس حاصل فرمائید.

تفاوت هاست اشتراکی با سرورهای مجازی

تفاوت اصلی هاست اشتراکی با سرورهای مجازی در این است که میزبانی های مشترک همانطور که از نامش پیدا است ، چندین وب سایت بر روی یک سرور قرار می گیرند در این شرایط منابعی که به وب سایت شما اختصاص داده می شود با توجه به تعداد وب سایت هایی  که بر روی آن سرور  هستند، مشترک می شود ، در این صورت شما مدیریتی بر منابع ندارید. در حالی در سرور های مجازی این طور نیست. در سرور های مجازی شما یک سرور مجازی را به طور کامل در اختیار دارید بنابراین تمام منابعی که به این سرور اختصاص داده می شود را به طور کامل در اختیار دارید و بنابراین مدیریت آن در اختیار شما خواهد بود.
تفاوت های دیگری بین سرورهای مجازی و سرورهای اشتراکی وجود دارد، در زیر برخی از آنها گفته شده است:

  • میزبانی اشتراکی بسیار ارزان تر از میزبانی های مجازی است.
  • در هاست اشتراکی منابع در میان تمام کاربران به اشتراک گذاشته می شود.
  • میزبانی های مشترک فقط برای وبسایت های تازه کار و کوچک مناسب است.
  • سرویس در هاست مجازی نسبت به سرورهای مشترک بسیار انعطاف پذیر تر هستند.
  • میزبانی مجازی برای وب سایت های پرترافیک و برندها مناسب است.

مواردی که باید در نظر بگیرید

زمانی که می خواهید میزبان وب سایت خود را انتخاب کنید برخی از معیارهای مهم وجود دارد. برای انتخاب میزبان وب باید این ویژگی ها را در نظر بگیرید.

زمان آماده سازی

زمانی که می خواهید از یک هاست اشتراکی برای وب سایت خود استفاده کنید ، حتما زمان آماده سازی آن را در نظر داشته باشید.

سرعت

وب سایت هایی که از یک هاست اشتراکی استفاده می کنند معمولا بر روی سرعت و عملکرد یکدیگر تاثیر نمی گذارند؛ اما باز هم نمی توان در مورد تمام وب هاست ها صد در صد این اطمینان را داد.

ترافیک

میزان ترافیک معمولا قابل پیش بینی نیست اما اگر به هر دلیل انتظار ترافیک بالایی داشتید، هاست های اشتراکی مناسب نیست.



دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد