رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 3 رای
اين كه لينوكس چه اندازه مهمي از بازار سرورها را در دست دارد , فروش سرورهاي ويندوز در طول 3 ماه آخر سال 2010 28 درصد افزايش داشته در صورتي كه درآمد سرور لینوکس 1،8 میلیارد دلار رشد 30.0 درصد در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2009 مي باشد . سرور های لینوکس در حال حاضر 16.8 درصد از درآمد سرورهاي دنيا، 2.5 نقطه بیش تر از نيمه دوم سال 2009 مي باشد
اين امارها اتفاقي نيست استفاده از سرور لينوكس برجسته تر و بهتر از سرور ويندوز مي باشد و ان هم به علت چند دليل می باشد.
1 - پایداری و استحكام
سیستم های لینوکس به خوبی توانايي اجرايي بودن سالها بدون هيج توقف و شكست را دارند . در واقع، بسیاری از کاربران لینوکس هيج وقت يك توقف و خرابي در سرور را نمي بينند . و اين ویژگی براي كاربران از همه نوع  با ارزش مي تواند باشد خصوصا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که از کار افتادگی سرور می تواند عواقب فاجعه بار براي آنان داشته باشد لینوکس خيلي بهتر از ويندوز مي تواند تعداد زیادی از فرآیندهای را در يك لحظه اجرا كند.
در وب هاستینگ لينوكس هيج نياز به راه اندازي مجدد نمي باشد در حالی که در تغییرات تنظیمات ویندوز به طور معمول نیاز به راه اندازی مجدد  باعث از کار افتادگی اجتناب ناپذیر مي شود  در لينوكس عدم احتياج به راه اندازي مجدد تضمين شده است . تقریبا مي توان تمام تغییرات پیکربندی لینوکس صورت بگيرد در حالی که سیستم در حال اجرا و بدون تحت تاثیر قرار كرفتن خدمات نامربوط است.
سرورهای ویندوز معمولا باید در اغلب اوقات عمل یکپارچه سازی انجام شود در صورتي كه لينوكس قابل اعتماد و در حال اجرا و خدمت به مشتريان در همه زمان مي باشد.
2 - امنيت
لینوکس نیز ذاتا امن تر از ویندوز است . چه بر روی سرور، دسکتاپ و یا در یک محیط تعبیه شده باشد .و اين بدين دليل مي باشد كه لينوكس در واقعيت بر اساس يونيكس ساخته شده است و از ابتدا براي چند سیستم عامل کاربر طراحي شده است . فقط مدیر یا کاربر ریشه، دارای اختیارات مدیریتی، و کمتر به کاربران و برنامه های کاربردی اجازه دسترسی به هسته يا كرنال داده مي شود و اين خود باعث مي شود همه چیز مدولار و حفاظت شده باشد
البته، لینوکس  کمتر توسط ویروس ها و هكرها مورد حمله قرار می گيرد و آسیب پذیری در لينوكس زودتر و سريعتر يافت و تصحيح مي گردد حتی اشکال شش ساله هسته که به تازگی ثابت شده بود، به عنوان مثال  یک نمونه بسیار نادر در جهان لینوکس بهره برداری نشده بود
گاهی اوقات کاربران سیستم ویندوز می توانید فایل هايی از مدیر سیستم پنهان كنند اما در لینوکس مدیر سیستم همیشه دارای دید واضح و روشنی از فایل سیستم  و همیشه در کنترل است.
3 - سخت افزار
به دليل افزايش خواسته های منابع روزافزون , سرور ویندوز به طور معمول نیاز مكرر به ارتقاء سخت افزاري  دارد، درصورتي كه لینوکس  انعطاف پذیرتر و مقیاس پذیرتر است، و اجرا شدني بر روي هر کامپیوتر، بدون در نظر گرفتن پردازنده یا ساخنار معماری کامپیوتر است.
در لینوکس می توان هنگام نیاز خدمات معيني برای اهداف کسب و کار به راحتی پیکربندی مجدد انجام داد ، در نتیجه اين باعث کاهش احتياج به حافظه ، بهبود عملکرد و حفظ چیزها حتی ساده تر باشد.
4 - TCO
لينوكس هیچ هزینه اي ندارد و اين نرم افزار به طور كلي مجاني است . حتی نسخه سازمانی که با حمایت شرکت های بزرگ خریداری شده  به کلی ارزانتر از ویندوز و یا دیگر نرم افزار های اختصاصی ، که معمولا شامل هزينه هاي مبتني بر مجوز کاربر  و میزباني است مي باشد ,لينوكس خصوصا برای امنیت ارزانر از ويندوز مي باشد
5 - آسانی
با استفاده از لینوکس، هیچ فروشنده تجاری تلاش شما را براي بدست اوردن محصولات و یا پروتکل های خاصی كه مد نظرتان باشد محدود نمي كند . در عوض، شما براحتي مي توانيد به ترکیب و تطبیق و انتخاب بهترین راه حل برای کسب و کار خود باشيد . به طور خلاصه، با همه مزیت های بسیاری كه لینوکس در عرصه سرور فراهم می کند ، هیچ جای تعجبي ندارد كه بسياري از دولت ها، سازمان ها و شرکت های بزرگ در سراسر جهان  از جمله آمازون و گوگل  تکیه بر سیستم عامل منبع باز لينوكس در سیستم های تولید خود دارند.
اگر شما به دنبال یک  لینوکس برای اجرا بر روی سرور های خود هستيد ، مي توانيد لینوکس نسخه هاي زير را تجربه كنيد
CentOS
Slackware
Debian
Gentoo


دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد