رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 1 رای

شرکتهای داخلی برای دریافت خدمات ثبت دامنه و میزبانی وب به شرکتهای ایرانی مراجعه می کنند. در این مقاله هاستینگ در ایران، بازار و ارایه دهندگان خدمات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

۷ تا ۶ سال قبل است. تنها چند شرکت آنهم به طور محدود خدمات میزبانی وب ارایه می دهند، قیمتها حساب و کتابی ندارد و تقریبا نجومی است. وب تازه جان می گیرد و هیجان و تب و تاب تکنولوژی روز احتمالا قیمت بالای آنرا توجیه می کند. افراد بسیاری را می توان با یک هاست و دومین سور پریز کرد.

سال ۱۳۸۵ است. شرکتهای بسیاری به ارایه خدمات هاستینگ می پردازند، قیمتها حساب و کتابی ندارد و برخی قیمتها هنوز هم نجومی است. وب جان گرفته است، تجربه خدمات گیرندگان بیشتر شده است. آنها جور دیگری سور پریز می شوند.

وب فارسی رشد کرده است، خدمات دهندگان و خدمات دهندگان حرفه ای تر شده اند. به اعتقاد من سرویس گیرنده امروز نمی خواهد همانند یک اکانت به وی نگریسته شود بلکه می خواهد شریک تجاری قلمداد شود

طبق آماری که در سایت webhosting.info منتشر شده است تعداد شرکتهای فعال در بازار هاستینگ ایران که حداقل به ۵۰ سایت خدمات میزبانی وب ارایه می دهند، ۱۵۷ مورد برآورد شده است. با ملاحظه شرایط سیاسی کشور و برخی دلایل فنی می توان به راحتی این تعداد را ۲۰۰ شرکت برآورد کرد. عمده این شرکتها مجازی بوده و خدمات خود را به صورت نمایندگی فروش شرکتهای بزرگتر خارج از ایران و از طریق یک وب سایت ارایه می دهند.

بدون در نظر گرفتن تخصص این شرکتها و کیفیت خدماتی که ارایه می دهند می توان حدود ۴۰ شرکت را بازیگران جدی بازار هاستینگ ایران دانست (گروه ۴۰). هر یک از این ۴۰ شرکت حداقل ۵۰۰ سایت را میزبانی می کنند. آنها عموما مجازی نیستند و در اغلب موارد در داخل کشور حضور فیزیکی دارند.

برای بررسی بهتر وضعیت گروه ۴۰ و میزان کارایی آنها در بازار ایران، فعالیت شرکتهای مشابه در بازار سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه ۲۳ کشور به عنوان نمونه برگزیده شدند و نتایج زیر بدست آمد:

به طور متوسط ۱۰ شرکت دارای بالاترین سهم (گروه ۱۰)، در مجموع ۵۰ درصد کل سهام بازار را در اختیار دارند.

حداقل یکی از ۱۰ شرکت دارای بالاترین سهام از ccTLD کشور خود استفاده کرده است



دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد