رتبه بندی این آیتم
رتبه 5 در 1 رای

یکی از سختترین کارهایی که در اوایل راه اندازی وبسایت باید انجام بدیم، انتخاب اسمشه. دامنه وبسایت نقش بزرگی در تصوری داره که افراد، موتور جستجو و غیره از برند شما دارند. به لطف هزاران سایت جدیدی که هر سال اضافه میشن، دامنه های خاص دارند کمیاب تر و کمیاب تر میشن، و با توجه به اینکه در حال حاضر میلیونها وبسایت دارن با هم رقابت میکنند و هر کدوم هم یه اسم دامنه مشخصی دارند، اهمیت پیدا کردن یه اسم عالی برای سایت بیشتر از قبل شده.

مفاهیم اصلی

برای اینکه بدونید موقع انتخاب اسم دامنه باید به چه مسائلی توجه کنید، اول باید بدونید اسم دامنه چیه. اگه بخوام ساده بگم، اسم دامنه از دو قسمت تشکیل شده: قسمتی که شما میسازید (مثل sitedar) و قسمت بعد از نقطه که بهش میگن دامنه سطح بالا یا Top Level Domain که بصورت TLD مخففش میکنند و شامل همون .com و .ir و .org و ... میشه. شما باید رسما دامنه تونو بخرید و اونو از طریق اداره ثبت در وب ثبت کنید. کار اداره ثبت اینه که مطمئن بشه قبل از شما کسی دیگه این اسم رو برنداشته باشه و  بعد اونو به اسم شما ثبت میکنه و وقتی کاربری دامنه شما رو تایپ کنه، بهش اعلام میکنه که این سایت شماست.

5 نکته که هنگام انتخاب نام دامنه باید به آنها توجه کرد

حالا که با دامنه و اجزای اون آشنا شدید و میدونید چطوری باید دامنه بخرید، وقتشه که انتخابش کنید. این دامنه میتونه اثر بزرگی در موفقیت آنلاین شما داشته باشه و نباید همینطوری هرچی به ذهنتون رسید انتخاب کنید.

1- مخاطب هدف

چه کسایی قراره ازتون خرید کنند؟ جوونها؟ پیرها؟ مردها؟ زنها؟ این آدما همشون مال منطقه خاصین؟ کسایی که از موتور جستجو دنبال محصولات و خدمات شما می گردن، چه عبارتهایی بکار میبرند؟ کسب و کارتون آنلاینه یا یه ساختمونی هم تو دنیای واقعی دارید؟ در انتخاب نهاییتون باید همه این ملاحظات رو در نظر بگیرید.
باید فکر کنید ببینید مردم وقتی میخوان دنبال خدمات و محصولات شما بگردن، چی سرچ میکنند. اگه میتونید یکی دو تا از این عبارتها رو مستقیم تو اسم دامنه تون بکار ببرید، اینطوری رتبه سرچ وبسایتتونو تقویت میکنید. مثلا اگه کسی سرچ کنه "مانتو" شرکتی که دامنه takmanto.com رو ثبت کرده حتما رتبه بالاتری برای این سرچ میگیره تا lebas.com.
به علاوه، اگر یه جای فیزیکی هم دارید و میخواهید کسایی که اطراف فروشگاه یا شرکت شما زندگی میکنند بتونن پیداتون کنند، بد نیست اسم شهرتون یا اسم محله تون هم تو دامنه بیارید. اگه کسی تو همسایگی شما دنبال یه جایی نزدیک خودش بگرده که محصولات یا خدمات شما رو هم ارائه بده، اونوقت به احتمال زیاد اسم شهر رو هم سرچ میکنه و به همین ترتیب میشه گفت احتمال اینکه tehranmashin.com یا مثلا pitzashahran تو نتایج نمایش داده بشه بیشتره از atishi.

2- از اسم خودتون استفاده نکنید

هر چقدر هم که به وبسایت شرکت یا فروشگاهتون افتخار میکنید، اما نباید اسم خودتونو روش بذارید. شاید برای وبسایت های شخصی بد نباشه ولی برای اهداف تجاری به نفعتون نیست. بعیده اسم شما با کاری که شرکتتون انجام میده یکی باشه، پس هیچ کس اون اسم رو سرچ نمیکنه و وب سایتتون بین نتایج جستجو گم میشه یا شاید کسی حتی ببیندش ولی اصلا فکر نکنه این همونیه که خودش میخواسته.
البته این مورد دو تا استثنا داره. اولی در شرایطیه که اسم شما همون اسم برندتون باشه، مثل هاکوپیان که اسم برند برگرفته از اسم صاحب برنده. در این شرایط اتفاقا هیچ منعی نداره که اسم خودتونو (که همون اسم برند هست) تو دامنه بیارید، چون بالاخره یکی پیدا میشه که این اسم رو سرچ کنه. خیلی از صنایع دوست دارند از اسم مالکشون استفاده کنند، مثلا طراحان مد، آرایشگرها، بنگاه های املاک و غیره. در این موارد هم میتونید دامنه رو با اسم خودتون بسازید. اما برای اینکه دامنه قوی تری داشته باشید، هم در کنار اسم خودتون، کلمه ای بیارید که نوع کسب و کارتونو توصیف کنه، مثلا asaltarrahemod، و هم اسم خودتونو تو محتوای سراسر سایت بکار ببرید.

3- طرز نوشتن لغات

بعضیا دوست دارند تو اسم دامنه شون از خودشون کلمه اختراع کنند یا غلط عمدی داشته باشند تا متمایز و خاص جلوه کنند. اما باید این کارو با دقت انجام بدید چون ممکنه سایتتون تو نتایج سرچ های معمولی مردم دیده نشه. مثلا اگه یه فروشگاه کفش دامنه  kapsh.irانتخاب کنه، احتمالش کمه که تو صفحه نتایج به نمایش دربیاد. کاربرها هم سختتر میتونن پیداتون کنند؛ مثلا فرض کنید لباس میفروشید و اسم فروشگاهتونو گذاشتید لباث! حالا کسی که فقط اسم برندتونو شنیده باشه همون لباس سرچ میکنه و احتمال اینکه شما رو پیدا کنه کمه. یه چیزی انتخاب کنید که نوشتنش راحت باشه، تو این مورد از ابهامات هنری دوری کنید.

4- رعایت اختصار

به نظرتون کدوم یکی از این دو دامنه بهتر یاد مردم میمونه: tehranlebas.ir یا tehranlebasmardanezanane.ir؟ هر چی تعداد کلمات دامنه بیشتر بشه، سختتر میشه به خاطر سپردش. بهترین طول دامنه اینه که بین ماهیت برند و بهینه سازی موتور جستجو یه تعادلی رعایت کنید. برندهای آنلاین خیلی معروف مثل گوگل، ای-بِی، آمازون و ... میتونن چطوری با یه اسم دامنه خیلی کوتاه یه برند پرقدرت درست کنند که به یاد همه بمونه. البته در کنار اسم، میلیونها دلار هم صرف بازاریابی و بهینه سازی موتور جستجو کرده اند تا مطمئن باشن رو موتورهای جستجو رتبه خوبی میگیرن. از طرف دیگه، صنایع کوچک تر شاید مجبور باشن چیزهایی مثل اسم محصول و محلشون هم تو دامنه بیارن تا نتایج جستجوشونو تقویت کنند، اما باید دقت کنند که زیادی نشه. یکی از راههایی که میتونن بکار ببرند، استفاده از مخفف کلماته، البته به این شرط که اون مخفف برای همه مردم شناخته شده و قابل قبول باشه؛ مثلا dl به جای دانلود.

5- از برندهای دیگه (مشهورتر) تقلید نکنید

خیلی ها وسوسه میشن که از یه اسم دامنه نزدیک اسم سایت یه نفر دیگه استفاده کنند. شاید چون فکر میکنند اگه اسم یه برند معروف رو وسط دامنه شون بیارن، میتونن بعضی از مشتریها رو گول بزنن که بیان از سایتشون دیدن کنند و از این طریق ترافیک بگیرن. اوایل ظهور اینترنت یه سری توسعه دهنده های بی اخلاق از این کارها میکردند اما با زیاد شدن مارکهای مختلف و محکمتر شدن قانون کپی رایت و با توجه به اینکه دامنه خیلی از اسامی برندهای معروف خریده شد، این روش دیگه تقریبا از مد افتاد. الآن این روش شاید حتی برعکس عمل کنه و مشتری زیادی به سایتتون نیاد و حتی بازدیدکننده هایی که میان رو میتونه عصبانی هم بکنه، چون این افراد به دنبال یه شرکت دیگه ای وارد سایت شما شدند. پس بهتره همچین کاری نکنید.

از نظریه ما استفاده کنید

پیدا کردن اسم دامنه مناسب یکم پیچیده است اما اگه این 5 مورد رو به ذهن بسپرید تو مسیر درستش میفتید. یکم وقت بذارید و خوب فکر کنید و دامنه ای رو که برای فروشگاه یا شرکت شما مناسب تره پیدا کنید. اگه میخواهید تنوع داشته باشید میتونید چند تا بخرید و ببینید کدوم ترافیک بهتری میگیره. حرف آخرم اینه که انتخاب اسم دامنه خوب، ترکیبی از استراتژی دقیق، بصیرت و شخصیت خودتونه.
دارکوب علاوه بر خدمات سئو و طراحی سایت، فروش هاست و دامنه هم دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت دارکوب مراجعه کنید یا تماس بگیرید.



دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد